كلية العلوم | جامعة ديالى
م. عثمان كهلان
جامعة ديالى / كلية العلوم / قسم علوم الرياضيات |
||
الإسم الرباعي |
عثمان كهلان فرحان ابراهيم |
Othman Khlan Farhan Abraham |
الشهادة |
ماجستير |
Master |
اللقب العلمي |
مدرس |
Instructor |
التخصص العام |
طرائق تدريس |
Methods for Teaching |
التخصص الدقيق |
طرائق تدريس اللغة العربية |
Methods for Teaching Arabic language |
المواد الدراسية للتدريسي |
||
أسماء المواد الدراسية |
عناوين المحاضرات |
|
اللغة العربية 1
|
باللغة العربية |
باللغة الإنكليزية |
1- توضيح أهمية اللغة العربية وفوائدها بالنسبة للطالب الجامعي. اللغة، حفظ وتفسير وتحليل أول عشرة آيات من سورة الكهف مع بيان فضل السور ة وسبب تسميتها واهم الاوجه البلاغية في الآيات. |
1. explain the importance of the Arabic language and its benefits for the university student. Language, Name, interpretation and analysis of the first ten verses of Surat Al-Kahf with a statement of the fence preferred and why call it the most important aspects in the rhetorical verses. |
|
2-اللغة، حفظ وتفسير وتحليل ثلاثة آيات من سورة الحجرات مع بيان فضل السور ة وسبب تسميتها واهم الاوجه البلاغية في الآيات. |
2-language, preservation and interpretation and analysis of three verses from the Al rooms with a statement of the fence preferred and why call it the most important aspects in the rhetorical verses. |
|
3- اللغة، حفظ وتفسير وتحليل سورة الاعلى مع بيان فضل السور ة وسبب تسميتها واهم الاوجه البلاغية في الآيات. |
3. language, preservation and interpretation and analysis of Al-Ala with a statement of the fence preferred and why call it the most important aspects in the rhetorical verses. |
|
|
4. Literature, preservation and analysis of eight lines of a poem (Be balm) poet Ilya Abu Madi |
|
5- الادب، حفظ وتحليل ثمانية ابيات في الحماس للشاعر ابي الطيب المتنبي مع حياة الشاعر. |
5. literature, preservation and analysis of eight verses in the enthusiasm of the poet Abe Theallegoryofthecave with the poet's life. |
|
|
6. literature, preservation and analysis of thirteen lines from the Book of Job poem in free verse Iraqi poet Badr Shaker Sayyab with the poet's life. |
|
7- قواعد اللغة العربية وأهميتها معرفة اقسام الكلام(الاسم والفعل والحرف)واهم علاماتها،( العلم ) شرح موضوع (اسم العلم والاسم المركب) مع الأمثلة. |
7. Arabic grammar and its importance Know the part of speech (name and deed and Crafts) and the most important brands, (science) to explain the subject (science complex, name) with examples. |
|
8- قواعد اللغة العربية، (الضمائر)شرح موضوع(ضمائر الرفع والنصب والجر). |
8. Arabic grammar, (conscience) to explain the subject (and lifting the monument and traction) consciences. |
|
9- امتحان الشهر الاول |
9. the first month exam |
|
10- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (اسماء الاشارة) مع الأمثلة وحالات الاعراب. |
10. rules of the Arabic language, to explain the subject (the names of the signal) with examples and cases of parsing. |
|
11- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (المعرف بالإضافة) مع الأمثلة وحالات الاعراب. |
11. rules of the Arabic language, to explain the subject (defined as well) with examples and cases of parsing |
|
12- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (الحال)معرفة الحال وصاحبها وما هي انواع الحال مع الأمثلة وحالات الاعراب. |
12. rules of the Arabic language, to explain the subject (the case) to know the case and its owner and what are the types of case with examples and cases of parsing. |
|
13- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (العدد)معرفة تميز العدد وماهي اقسام العدد مع الأمثلة وحالات الاعراب. |
13. rules of the Arabic language, to explain the subject (number) to know and what distinguishes many sections with the number of examples and express. |
|
14-الأملاء في اللغة العربية، علامات الترقيم واهميتها في اللغة العربية. |
14-dictation in the Arabic language, punctuation and its importance in the Arabic language. |
|
15- امتحان الشهر الثاني |
15. The second month exam. |
|
الامتحان النـظــري |
The theoretical exam. |
|
الفصل الدراسي الثاني اسم الوحدة / أو الموضوع |
||
1- اللغة، حفظ وتفسير وتحليل خمس آيات من سورة البقرة مع بيان فضل السور ة وسبب تسميتها واهم الاوجه البلاغية في الآيات. |
1. Language, preserve and interpret and analyze the five verses of Sura with a statement of the fence preferred and why call it the most important aspects in the rhetorical verses. |
|
2-اللغة، حفظ وتفسير وتحليل سبعة آيات من سورة الاسراء مع بيان فضل السور ة وسبب تسميتها واهم الاوجه البلاغية في الآيات. |
2-language, preserve and interpret and analyze the seven verses from Surah Al Isra indicating preferred fence of reason and call it the most important aspects in the rhetorical verses. |
|
3- اللغة، حفظ وتفسير وتحليل سبعة آيات من سورة الانبياء مع بيان فضل السور ة وسبب تسميتها واهم الاوجه البلاغية في الآيات. |
3. language, preserve and interpret and analyze the seven verses from Surah prophets with a statement of the fence preferred and why call it the most important aspects in the rhetorical verses. |
|
|
4-literature, preservation and analysis of eight lines of a poem (Abe eternity) poet Mahmoud Sami Baroudi with the poet's life. |
|
5- الادب، حفظ وتحليل ثمانية ابيات من قصيدة(ارح ركابك) للشاعر محمد مهدي الجواهري مع حياة الشاعر. |
5. literature, preservation and analysis of eight lines of a poem (refresh Rcabac) poet Mohammed Mehdi Jeweler with the poet's life. |
|
|
6. literature, preservation and analysis of eight lines of a poem (the will of life) of the poet Abu El Kacem Chebbi with the poet's life. |
|
7- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع(المبتدأ والخبر) تقديم وتأخير المبتدأ والخبر ، وماهي انواع الخبر. |
7. Arabic grammar, explaining the subject (debutante news) provide a delay Debutante and the news, and what types of news. |
|
8- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (كان واخواتها) مع الامثلة وحالات الإعراب.. |
8. Arabic grammar, explaining the subject (it was her sisters) with examples and cases of expressing .. |
|
9- امتحان الشهر الأول |
9. The first month exam |
|
10- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (إن واخواتها) مع الامثلة وحالات الإعراب.. |
10. rules of the Arabic language, to explain the subject (The sisters) with examples and cases of expressing .. |
|
|
11- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (بناء الفعل الماضي) مع الامثلة وحالات الإعراب. شرح موضوع (الفعل المضارع) مع الامثلة وحالات الإعراب. |
11. rules of the Arabic language, to explain the subject (building past tense) with examples and cases of expression. Explain the subject (present tense) with examples and cases of expression. |
12- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (فعل الأمر) مع الامثلة وحالات الإعراب. |
12. rules of the Arabic language, to explain the subject (do it) with examples and cases of expression. |
|
13- قواعد اللغة العربية، شرح موضوع (الفاعل) مع الامثلة وحالات الإعراب، شرح موضوع (المفعول به) مع الامثلة وحالات الإعراب. |
13. rules of the Arabic language, to explain the subject (actor) with examples and cases of expressing, explaining the subject (the object) with examples and cases of expression. |
|
|
14-Arabic grammar, explaining the subject (Vice actor) with examples and cases of expression. |
|
15- الاملاء، كتابة الهمزة المتوسطة والمتطرفة على الالف والواو والياء |
15. dictation, writing medium and extremist Hamza on the Alpha and the Omega and waw |
|
امتحان الشهر الثاني |
Examination of the second month |
|
الامتحان النـظــري |
The theoretical exam |
|
حقوق الانسان والحرية والديمقراطية 2 |
باللغة العربية |
باللغة الإنكليزية |
الفصل الدراسي الاول اسم الوحدة / أو الموضوع |
|
|
1- المبحث الاول :- التعريف بحقوق الانسان، تعريف حقوق الإنسان، تعريف الحق– تعريف الإنسان –تعريف مفهوم حقوق الإنسان) |
1. Section I: – the definition of human rights, human rights are defined, the definition of human Alhak- definition Definition of the concept of human rights) |
|
2- اهمية دراسة حقوق الإنسان خصائص حقوق الانسان ، تصنيف حقوق الانسان. |
2. The importance of the study of human rights Human Rights properties, classification of human rights. |
|
3- المبحث الثاني -:التطور التاريخي لحقوق الإنسان حقوق الإنسان في حضارات وادي الرافدين ( قانون اوركاجينا و اورنمو . قانون لبت عشتار.قانون مملكة اشنونا قانون شريعة حمورابي). |
3. The second topic – the historical evolution of human rights Human rights in the civilizations of Mesopotamia (Aorkajina law and Ornmo. Act decide Aster.qanon Kingdom those of Ashnuna Code of Hammurabi Code). |
|
4- حقوق الإنسان في الحضارات القديمة الاخرى (الحضارة الهندية والصينة، حضارة مصر الفرعونية، والحضارة اليونانية والحضارة الرومانية). |
4. human rights in other ancient civilizations (Indian civilization and Chinh, the civilization of ancient Egypt, Greek and Romanian civilization and civilization). |
|
5- المبحث الثالث:– حقوق الإنسان الاساسية في الإسلام ، حقوق الطفل، حقوق المرأة، الحقوق الاجتماعية والاقتصادية والسياسية. |
5. Section III: – fundamental human rights in Islam, children's rights, women's rights, social, economic and political rights. |
|
6- المبحث الرابع:- حقوق الإنسان في العصور الوسطى، اهم المفكرين في مجال حقوق الانسان في القرون الوسطى، |
6. Section IV: – Human Rights in the Middle Ages, the most important thinkers in the field of human rights in the Middle Ages. |
|
7- حقوق الانسان على مستوى الثورات والشرعيات الحديثة، في بريطانية وامريكا، وفرنسا. |
7. human rights at the level of modern revolutions and legitimacies, the British and the US, and France. |
|
8- امتحان الشهر الأول |
8. the first month exam |
|
9- المبحث الخامس:- الاعتراف بحقوق الانسان على المستوى الدولي، مراحل الاعتراف الدولي بحقوق الانسان. |
9. Section V: – recognition of human rights at the international level, the stages of the international recognition of human rights. |
|
10- الاعتراف الاقليمي المعاصر بحقوق الانسان على المستوى الاوربي و المستوى الامريكي والمستوى العربي والاسلامي . |
10. Human Rights after the Second world war. contemporary regional recognition of human rights on the European level and the level of the US and the Arab and Islamic level. |
|
11- حقوق الانسان بعد الحرب لعالمية الثانية، حقوق الانسان في المواثيق الدولية والاقليمية والتشريعات الوطنية. |
11. Human rights in international and regional conventions and national legislation.
|
|
12- الاعلان العالمي لحقوق الانسان، حقوق الانسان في العهديين الدوليين. |
12. Universal Declaration of Human Rights, Human Rights in the international Aaladaan. |
|
13- المبحث السادس:- نشوء المنظمات غير الحكومية ودورها في مجال حقوق الانسان (اللجنة الدولية للصليب الاحمر، منظمة العفو الدولية، |
13. Section VI: – the emergence of non-governmental organizations and their role in the field of human rights (International Committee of the Red Cross, Amnesty International. |
|
14- منظمة مراقبة حقوق الانسان، المنظمة العربية لمراقبة حقوف الانسان). |
14. Watch Human Rights, the Arab Organization for Human Hakov control). |
|
15- امتحان الشهر الثاني |
15. The second month exam
|
|
الامتحان النـظــري |
The theoretical exam |
|
الفصل الدراسي الثاني اسم الوحدة / أو الموضوع |
Second Semester Unity / or topic name |
|
1- المبحث الاول:- مفهوم الديمقراطية، اهم تعاريف الديمقراطية، التطور التاريخي للديمقراطية في الحضارات القديمة. |
1. Section I: – the concept of democracy, the most important definitions of democracy, the historical development of democracy in ancient civilizations. |
|
2- الفرق بين الحرية والديمقراطية، علاقة الديمقراطية بحقوق الانسان. |
2. The difference between freedom, democracy, human rights, democratic relationship. |
|
3- المبحث الثاني:- تقيم النظام الديمقراطي(ايجابيات النظام الديمقراطي ومحاسنه، سلبيات النظام الديمقراطي ومساوئه. |
3. The second topic: – establish a democratic system (the positives of the democratic system and the advantages, disadvantages and disadvantages of the democratic system. |
|
4- مراحل تطبيق النظام الديمقراطي في العراق، اهم المواد التي صدرة في الدستور العراقي للعام 2005). |
4. phases of the application of the democratic system in Iraq, the most important substances that vest in the Iraqi Constitution of 2005). |
|
5- المبحث الثالث:- انواع واشكال الديمقراطية(أولاَ-الديمقراطية المباشرة ، ثانياً-الديمقراطية التمثيلية(النيابية) |
5. Section III: – types and forms of democracy (I-direct democracy, Second-representative democracy (parliamentary) |
|
6- وتقسم إلى:-أ الديمقراطية شبة المباشرة، ب- الديمقراطية غير المباشرة، واهم مميزاتها وعيوبها. |
6. It is divided into: a semi-direct democracy, (b) the indirect democracy, the most important advantages and disadvantages.
|
|
7- المبحث الرابع:- شروط نجاح الديمقراطية(الحرية، واحترام حقوق الانسان، التعددية السياسية، التداول السلمي للسلطة، المساواة والعدالة السياسية، سيادة القانون، احترام مبدأ الاغلبية وحماية حقوق الاقلية). |
7. Section IV: – the terms of the success of democracy (freedom, respect for human rights, political pluralism, the peaceful transfer of power, political equality, justice, the rule of law, respect for the principle of majority and protection of minority rights). |
|
8- امتحان الشهر الاول |
8. the first month exam |
|
9- المبحث الخامس:- اهم ركائز الديمقراطية(المواطنة، المشاركة السياسية، الانتخابات، النواب والمسؤولية، المعارضة، الفصل بين الحكومة والبرلمان، الشرعية الدستورية). |
9. Section V: – the most important pillars of democracy (citizenship, political participation, elections, the House of Representatives and responsibility, opposition, separation between the government and parliament, the constitutional legitimacy). |
|
10- المبحث السادس:- الانتخابات(مفهوم الانتخابات والتكيف القانوني، شروط الانتخابات، |
10. Section VI: – the election (the concept of elections and legal adjustment, the terms of the election, |
|
11- الادارة الانتخابية، مفاهيم خاصة بالانتخابات، الاقتراع العام والاقتراع المقيد، نظم الانتخابات، الانتخابات المباشرة وغير المباشرة. الشرعية الدستورية للانتخابات، الدوائر الانتخابية، الناخبون، المرشحون للانتخابات. |
11. electoral administration, especially the concepts of the election, polling unrestricted suffrage, electoral systems, direct and indirect elections The constitutional legitimacy of the elections, the electoral districts, voters, the candidates for the elections.. |
|
12- المبحث السابع:-الفساد الاداري(انواع الفساد الاداري) |
12. Section VII: -alvesad administrative (types of administrative corruption) |
|
13- اسباب الفساد الاداري (معالجة اسباب الفساد الاداري) |
13. reasons of administrative corruption (address the causes of administrative corruption) |
|
14- شرح بعض المصطلحات السياسية (الدستور، الفصل بين السلطات، النظام الرئاسي، النظام البرلماني، الاتحاد الفيدرالي، الاتحاد الكونفدرالي، الامبريالية). |
14. explain some of the political terminology (constitution, separation of powers, the presidential system, parliamentary system, federalism, confederation, imperialism). |
|
15- امتحان الشهر الثاني |
15. The second month exam |
|
الامتحان النـظــري |
The theoretical exam |
|
اتصل بالتدريسي |
Google Scholar : Othman Kahlan |
|
Research Gate : Othman Alramadane |
||
Email: thaman@sciences.uodiyala.edu.iq |
Phone: 07709805930 |
|
السيرة الذاتية |